Blogginlägg Artiklar Kåserier

Världens första patenterade Automobilsläde

Denna gamla T-Forden byggdes av Bröderna Löfström som var nära att ge upp projektet, eftersom de saknade ekonomiska förutsättningar. Men efter kontakt med Andreas Eriksson från Boda, Lit, finansierades bygget.

De sökte och fick patent i Sverige, Norge, Finland, Kanada och USA. Det unika bygget marknadsfördes målinriktat på platser där det samlades mycket folk. Bland annat kördes ”bilen” runt flygplanen vid Alpbacken i samband med F4:s första ”Flygets Dag” 1926, berättar Folke Boogh och fortsätter; - På våren 1926 kördes ”bilen” från Boda, Lit, till Åre och Duved. Från Duvedssidan körde man sedan upp till Åreskutans topp. Resan mellan duved och Åreskutan tog hela två dagar eftersom ett töväder dragit in över länet. Detta resulterade i sin tur till att ”bilen” sattes på tåget i Åre och fraktades hem till Boda, Lit. Snön hade töat bort och ”bilen” gick därmed inte att köra.

1927 reste så Andreas Eriksson över till USA, till Henry Ford, med förhoppning om ett samarbete och till tre miljoner för att söka världspatent på bygget. De tre miljonerna skulle alltså Henry Ford bistå med, hoppades man. Det finns sju dokumenterade möte mellan Henry Ford och Andreas Eriksson men det gick inte som svensken tänkt sig. Andreas Eriksson satsade då sina egna pengar i ett vanskligt flygplansprojekt, vilket senare gick i konkurs och han återvände utfattig och slokörad hem till Sverige 1933.

Projekt översnöfordon hamnade sedermera på ett stenrös eftersom plogen kom. Man behövde alltså inte åka på snön, den kunde plogas bort. ”Bilen föll i glömska tills Folke Boogh anammade sig över den. Men världspatent blev det och Brittiska filmbolaget BBC besökte i början av 1997 Västra Laxviken för att föreviga bilen. - Och dom ville provköra också. Fast bilen inte var körd på 22 år startade den och filmteamet körde runt i fem timmar och dokumenterade.
Engelsmännen från BBC avslutade provturen med orden ”där bor en man som sparat en kulturskatt av oskattbart värde”, säger Folke Boogh med lite stolthet i rösten. Med all rätt.

Källa: http://www.moontain.se/skoterportalen/

#skoter#ford#snö
Världens första patenterade Automobilsläde - Denna gamla T-Forden byggdes av Bröderna Löfström som var nära att ge upp projektet, eftersom de saknade ekonomiska förutsättningar. Men efter kontakt med Andreas Eriksson från Boda, Lit, finansierades bygget. De sökte och fick patent i Sverige, Norge, Finland, Kanada och USA. Det unika bygget marknadsfördes målinriktat på platser där det samlades mycket folk. Bland annat kördes ”bilen” runt flygplanen vid Alpbacken i samband med F4:s första ”Flygets Dag” 1926, berättar Folke Boogh och fortsätter; - På våren 1926 kördes ”bilen” från Boda, Lit, till Åre och Duved. Från Duvedssidan körde man sedan upp till Åreskutans topp. Resan mellan duved och Åreskutan tog hela två dagar eftersom ett töväder dragit in över länet. Detta resulterade i sin tur till att ”bilen” sattes på tåget i Åre och fraktades hem till Boda, Lit. Snön hade töat bort och ”bilen” gick därmed inte att köra. 1927 reste så Andreas Eriksson över till USA, till Henry Ford, med förhoppning om ett samarbete och till tre miljoner för att söka världspatent på bygget. De tre miljonerna skulle alltså Henry Ford bistå med, hoppades man. Det finns sju dokumenterade möte mellan Henry Ford och Andreas Eriksson men det gick inte som svensken tänkt sig. Andreas Eriksson satsade då sina egna pengar i ett vanskligt flygplansprojekt, vilket senare gick i konkurs och han återvände utfattig och slokörad hem till Sverige 1933. Projekt översnöfordon hamnade sedermera på ett stenrös eftersom plogen kom. Man behövde alltså inte åka på snön, den kunde plogas bort. ”Bilen föll i glömska tills Folke Boogh anammade sig över den. Men världspatent blev det och Brittiska filmbolaget BBC besökte i början av 1997 Västra Laxviken för att föreviga bilen. - Och dom ville provköra också. Fast bilen inte var körd på 22 år startade den och filmteamet körde runt i fem timmar och dokumenterade. Engelsmännen från BBC avslutade provturen med orden ”där bor en man som sparat en kulturskatt av oskattbart värde”, säger Folke Boogh med lite stolthet i rösten. Med all rätt. Källa: http://www.moontain.se/skoterportalen/

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook