Projekt PV444K - Renovering Ratt #1
Ett vanligt problem på gamla veteranbilar är att ratten "spricker" i plasten i kransen. Att hitta en hel eller åtminstone bättre begagnad ratt brukar vara både svårt och kosta mycket pengar.
Därför är det ofta värt besväret att försöka renovera om det går. Ibland är ratten i så dåligt skick att det helt enkelt inte är värt det utan du måste leta upp ett lämpligare "objekt" till "vettigt pris" att utgå ifrån.
PV:ns ratt var som synes i behov av renovering och den var i så bra skick att jag valde att ge den en chans.
Den första åtgärden blev att med "dremel" och slipstift slipa ur sprickorna för att göra rent från smuts och få fräscha ytor i sprickorna för det nya fyllnands-materialet att fästa i.
Jag slipade ur material ända nere i botten av sprickorna och sedan ett lite bredare spår uppe i ytskiktet. Då blir det en spalt på både undersidan och översidan som epoxin sedan fyller upp och låser mot den gamla plasten.
På några ställen var sprickorna större än på andra men tack ock lov så saknades inga bitar.
Om det hade saknats bitar av rattens krans hade jag valt att använda Epoxikitt för stål som bland annat finns i Biltemas butiker (https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/epoxikitt-2000019181) och som knådas ihop till en formbar massa.
Varför jag inte använde det till att fylla upp sprickorna med är för att det riskerar att bli för hårt när det härdat och att belastningen på den gamla "plasten" i ratten som fortfarande är hel, då skulle riskera att spricka än mer vid temperaturväxlingar.
Det nya plastmaterialet som jag valde att fylla sprickorna med är tvåkomponets Epoxi plast från Biltema (https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxy-superstark-2000028570)
Vid tidigare reparationer av rattar har jag använt Plastic Padding Flexibel spackel och det har fungerat bra men nu ville jag ändå pröva detta.
Epoxin som blandas lika delar filler som härdare har en väldigt lös konsistens innan den börjat härda så med fördel väntar man ungefär en timme efter tillblandning innan man börjar fylla upp sprickorna.
Dock är det ingen nackdel att första omgången du blandar får vara lös i konsistensen för att verkligen rinna ned och fylla upp alla utrymmen i sprickorna. -När Epoxin sedan har torkat efter ca. 24 timmar och det är dags för en ny omgång epoxi så låter man den börja härda och bli trögflytande. Då blir det mycket lättare att fylla upp resten av sprickorna.
Det krävdes några vändor med epoxi för att fylla upp en del av sprickorna. Jag tejpade maskeringstejp på sidorna av de djupaste sprickorna för att hålla kvar epoxin från att flyta ut där jag inte ville ha den.
När jag var nöjd med de igenlagda sprickorna och epoxin hade fått härda i några dygn var det dags att börja slipa. -Först grovslipade jag med 40-korns sliprulle på borrmaskinen innan jag gick över till halvgrov smärgelduk och fortsatte grovslipa fram grundformerna.
Efter grovslipningen sprejades en svart "märkfärg" på ratten för att under den fortsatta "finslipningen" lättare kunna upptäcka ojämnheterna i ytan.
Nu har ratten "finslipats" och det finns några små gropar som måste fyllas med epoxi innan sista slipningen och förberedelserna för lackering. -Ratten kommer därefter att lackeras i en tvåkomponents billack med mjukmedel... men mer om det i ett senare inlägg.
Fortsättning följer...