Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #6 - Nu närmar sig provstart med stormsteg... men än skall vi inte ropa hej Det kan verka tjatigt med så många inlägg om motorrenoveringen och ändå syns inga tydliga framsteg... förrän nu -Att renovera en motor tar mest tid pågrund av alla delar som måste bearbetas och snyggas till samt slitdelar som måste beställas och bytas ut för att sedan kunna montera  ihop motorn igen. -Att visa alla momenten bildmässigt är enligt mig, tämligen meningslöst då bloggen inte är tänkt att vara någon instruktion till den som vill renovera sin motor. -Nåväl, efter att "toppen" hade monterats så fortsatte idag ihopsättningen av "motorpusslet". Alla delar hade placerats ut på en egen yta på garagegolvet i början på ihopmonteringen och det har varit väldigt tillfredställande att se ytan långsamt tömmas och motorn bli alltmer färdig. -Naturligtvis har det vid olika tillfällen tillstött enstaka mindre problem men i det stora har allt fortlöpt smidigt.   Det är så skönt att den här gången verkligen få montera fast delarna permanent. -Själva början på renoveringen var ju att göra ren och måla motorn samt provmontera alla lösa delar provisoriskt för att kolla att inget saknades. -Nu är det på riktigt...  Packningarna till grenröret fick bearbetas något och hålen till bultarna "knackas upp" förstoras med en "hålpipa" och hammare. Jag har ingen aning om hur det stod till med passformen på volvos egna packningar när det begav sig, men den som hade tillverkat dom här packningarna har antagligen en usel mall att tillverka efter, eller så brydde man sig inte. -Tråkigt, även om det nu gick att lösa.  En sak som hade vållat mig en del huvudbry under renoveringen var gasstaget som redan var demonterat när jag inledde arbetet. Det var inte enkelt att förstå hur delarna var tänkt att fungera ihop och vid den provisoriska monteringen fick jag inte rörelserna att alls manövrera förgasaren... Det blev till att leta bilder på internet på hur det skulle sitta men utan större framgång. De sprängskisser som jag hittade gav tyvärr inte något självklart svar och det var först efter att jag hade hittat en filmsnutt på Youtube utav en PV444 med B16 som en Finsk man hade renoverat till toppskick, som jag kunde se i motorrummet hur länkaget skulle fungera tillsammans. -Det som visade sig hade ställt till det hela för mig var att någon innan mig hade vänt på förgasararmen till förgasaren 180 grader vilket förvirrade mig. -Både senare Amazon och PV med B18 motor och Zenit-förgasare aktiveras faktiskt från det hållet men då med ett annat stag. -När jag hade insett att förgasararmen var felvänd upptäckte jag också att muttern som håller fast armen på förgasaren var lös och att jag kunde skruva bort den utan verktyg. Alltså hade någon tidigare haft lös den och monterat tillbaka förgasararmen fel.-Med armen vänd rätt stämde plöstligt alla rörelsena och ännu ett mysterium är löst   Det som är kvar att göra nu för att kunna starta motorn, är att renovera förgasaren och tändfördelaren. bränslepumpen är renoverad men inte provad än... Vi får se när nästa krafttag blir... snart hoppas jag för det börjar nu verkligen bli nära en uppstart... Och det vore en så jäkla skön seger att nå detta delmål i projektet och få ny glöd inför de övriga delmomenten som återstår... Fortsättning följer... 
Projekt PV444K - Motorrenovering #6

Nu närmar sig provstart med stormsteg... men än skall vi inte ropa hej Laughing


Det kan verka tjatigt med så många inlägg om motorrenoveringen och ändå syns inga tydliga framsteg... förrän nu Laughing

-Att renovera en motor tar mest tid pågrund av alla delar som måste bearbetas och snyggas till samt slitdelar som måste beställas och bytas ut för att sedan kunna montera  ihop motorn igen. -Att visa alla momenten bildmässigt är enligt mig, tämligen meningslöst då bloggen inte är tänkt att vara någon instruktion till den som vill renovera sin motor.

 

-Nåväl, efter att "toppen" hade monterats så fortsatte idag ihopsättningen av "motorpusslet". Alla delar hade placerats ut på en egen yta på garagegolvet i början på ihopmonteringen och det har varit väldigt tillfredställande att se ytan långsamt tömmas och motorn bli alltmer färdig.

 

-Naturligtvis har det vid olika tillfällen tillstött enstaka mindre problem men i det stora har allt fortlöpt smidigt. 

 

 

Det är så skönt att den här gången verkligen få montera fast delarna permanent. -Själva början på renoveringen var ju att göra ren och måla motorn samt provmontera alla lösa delar provisoriskt för att kolla att inget saknades. -Nu är det på riktigt...

 

 

Packningarna till grenröret fick bearbetas något och hålen till bultarna "knackas upp" förstoras med en "hålpipa" och hammare. Jag har ingen aning om hur det stod till med passformen på volvos egna packningar när det begav sig, men den som hade tillverkat dom här packningarna har antagligen en usel mall att tillverka efter, eller så brydde man sig inte. -Tråkigt, även om det nu gick att lösa.

 

 

En sak som hade vållat mig en del huvudbry under renoveringen var gasstaget som redan var demonterat när jag inledde arbetet.
Det var inte enkelt att förstå hur delarna var tänkt att fungera ihop och vid den provisoriska monteringen fick jag inte rörelserna att alls manövrera förgasaren...

 

Det blev till att leta bilder på internet på hur det skulle sitta men utan större framgång. De sprängskisser som jag hittade gav tyvärr inte något självklart svar och det var först efter att jag hade hittat en filmsnutt på Youtube utav en PV444 med B16 som en Finsk man hade renoverat till toppskick, som jag kunde se i motorrummet hur länkaget skulle fungera tillsammans.

 

-Det som visade sig hade ställt till det hela för mig var att någon innan mig hade vänt på förgasararmen till förgasaren 180 grader vilket förvirrade mig. -Både senare Amazon och PV med B18 motor och Zenit-förgasare aktiveras faktiskt från det hållet men då med ett annat stag.

 

-När jag hade insett att förgasararmen var felvänd upptäckte jag också att muttern som håller fast armen på förgasaren var lös och att jag kunde skruva bort den utan verktyg. Alltså hade någon tidigare haft lös den och monterat tillbaka förgasararmen fel.

-Med armen vänd rätt stämde plöstligt alla rörelsena och ännu ett mysterium är löst Laughing

 

 

Det som är kvar att göra nu för att kunna starta motorn, är att renovera förgasaren och tändfördelaren. bränslepumpen är renoverad men inte provad än...

 

Vi får se när nästa krafttag blir... snart hoppas jag för det börjar nu verkligen bli nära en uppstart... Och det vore en så jäkla skön seger att nå detta delmål i projektet och få ny glöd inför de övriga delmomenten som återstår...

 

Fortsättning följer...

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook