Projekt PV444K - Renovering bromsar bak #2
Med expressfart kom de nya bromsbanden från Motoroldies i Örebro och med härligt väder och garageportarna på vid gavel inledes arbetet med att byta ut de gamla utslitna beläggen.
Med lite tur går det att borra ur de gamla nitarna som håller bromsbanden på fast men oftast snurrar dom bara med borren så jag tog fram min slipmaskin istället med slipstift för att få bort den "stukade" delen av de gamla nitarna som oftast är i mässing som är ett mjukt material.
Det finns naturligtvis fler sätt att få bort de gamla nitarna (försiktigt med vinkelslip eller en vässad liten huggmejsel alt. vasst slipad skruvmejsel och hammare eller ett enklare slipstift i borrmaskin)
Här ser man skillnaden i tjocklek på det gamla bromsbandet bredvid det nya som skall nitas fast på bromsbacken.
Först gjordes bromsbacken ren från gammalt löst skit för att det nya bromsbandet skall komma nära bromsbackens yta vid nitningen
De nya nitarna som föjde med de nya bromsbanden var i aluminium och jag bestämde mig snabbt för att inte använda dom. Detta för att jag var osäker på att kunna få till ett bra nitförband med min utrustning i garaget. Istället valde jag att använda "popnitar" 4,0X15X9,1 som jag hade på hyllan i garaget. Denna ersättning kommer absolut vara jämförbar med original nitarna som föjde med.
Innan jag började popnita fast det nya bromsbandet så fixerade jag det med att sätta dit alla nitarna löst i hålen för att se att det hela passade ihop. Att börja popninta och upptäcka att något under arbetet senare inte stämmer innebär så mycket mer jobb och frustration.
för att komma ner i hålen på bromsbandet behövde jag slipa till nithuvudet på popnittången. Det behövdes inte mycket men var viktigt för att få ett bra tryck mot niten vid sammanfogningen av bromsbandet mot bromsbacken.
En del nitar var precis hålens storlek och behövde lite försiktig hjälp att komma ner med hjälp av ett dorn.Återigen så vill jag att bromsbandet får en bra anslutning mot bromsbacken när nitningen är klar.
Och antagligen har en del redan funderat på hur det blir med popnitarnas överskott på baksidan. Jo så här... En hel del överflöd... vad gör vi åt det då?
Jag letade fram en passade borr som motsvarade storleken på popnitets huvud och spände fast det som ett mothåll i skruvstädet
Därefter kunde jag hålla bromsbacken med niten över borren som mothåll och med en passande hammare kontrollerat hamra nitens överflöd jämn och mycket plattare.
Här syns det hur nitarna blev efter att ha "stukats" hamrats ned. Det här uppsticket kommer inte att påverka bromsbackens funktion eller rörelsemöjlighet negativt. Däremot gjorde detta att jag drog samman bromsbandet lite närmare bromsbacken på samma sätt som om jag hade nitat med de nitar som följde med de nya bromsbanden.
Jag är mycket nöjd med resultatet för den första bromsbacken. Nu är det bara 3st. kvar att fixa
Det andra bromsbandet att byta var sjukt slut som bilden visar.
Bromsbacken med justeringen behövde både rengöring och rejäl smörjning av justermekanismen innan jag kunde börja byta bromsbandet
Fjädern såg nog fortfarande ut som en fjäder men hade inte mycket till fjädrande funktion längre så den byttes ut mot en ny ur fjäder-sortimentlådan från Biltema
Snyggt att se på men sen kommer den ju inte att synas. Trots allt så är det funktionen som behövdes
Det enda problemet som egentligen dök upp var att hålet för "slitage-justertappen" på det ena bromsbandet var lite felplacerat så att justertappen tog i bromsbandet. Detta löste sig med att jag fräste upp hålet i bromsbandet lite grann.
Första bromsbackarna har fått nya bromsband och är färdiga att monteras på bromskölden. OBS! se till att justertappen är "nollställd / justerad" enligt verkstadshandboken.
Sök på (bromsar pv 444 pdf) på internet eller klicka här https://pv-klubben.org/wp-content/uploads/AVD-7-PV-444-BROMSAR.pdf
Ihopmonterat och klart för en sida. Detta jobb gick betydligt mycket bättre och snabbare än vad jag hade befarat. Dock hade jag förväntat mig mässingsnitar i satsen som jag köpte men det löste ju sig ändå. Båda bromscylindrarna i bak blev också tvugna att bytas mot nya, då de gamla som var tänkta att bara renoveras, visade sig ha repor invändigt efter 50-års pågående rostangrepp.
Nu är bromsarna färdiga att monteras på bakaxeln när det är dags för det. -När bilen sedan står på egna hjul igen så kommer även frambromsarnas bromsbackar att få nya bromsband. Vilka just nu ligger och väntar på hyllan i garaget.