Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #6 -  Så var det dags att sätta igång med reparationen av den vänstra framskärmen.  I nederkanten på skärmens insida hittades en 50-år gammal lagning av det mindre seriösa slaget. -Vad vi än tycker om det idag så var detta en 14år gammal bil 1970 som man troligen bara lappade ihop i väntan på att skaffa en nyare "modern" bil istället. -Plastic Padding var ett "mirakelmedel" för den händiga bilägaren och många är vi som har hört historierna om rostlagning med hönsnät och tidningspapper med plastic padding.  Av infästningen fanns bara fragment kvar. På samma sätt såg det ut på den högra framskärmen. -När jag lagade den så klippte jag till en ytterligare plåt med rätt form och hålen utmarkerade så här handlade det nu om att rikta in och markera positionen för den nya plåten innan den rostiga skars bort.  Med den nya plåten för skärminfästning fastpunktad, började jag malla upp plåtarna för rosthålen på ovansidan av skärmen som därefter kapades rena från gamla rostrester.  Här är nu den nya övre plåten fastpunktad. Kontrollmätning och lite riktning följde innan ytterligare svetsning.  Hur vet man då, hur mycket man ska kapa bort in på rosten?!  -När man slipar ren den gamla plåten så skall man på den plåtrena ytan titta efter "rostprickar". Ju fler och djupare dom är inom ett område, desto större risk är det att plåten i det området är urtunnat av rost. -Det kommer vara ett elände att försöka svetsa där utan att bränna hål och all rost som lämnas kvar, kommer obönhörligen att fortsätta rosta. Så hellre än att chansa, är det bättre att kapa ett par centimeter till och vara säker.  Med den nya plåten för infästningen på plats så veks den inre kanten i omgångar ned med hjälp av en skiftnyckel. På så sätt skapades en förstyvning av plåten.  En obefintlig infästning har blivit en ny hel. Fortfarande finns det lite kosmetiskt finlir att göra men det blir först när övriga hålen är lagade.  Det här hålet var det som spacklet hade dolt. Det tycks vara spackel längs hela nederkansten... det blir spännande att slipa bort och se vad mer som döljs därunder. Fortsättning följer...     
Projekt PV444K - Rostlagning #6

 

Så var det dags att sätta igång med reparationen av den vänstra framskärmen.

 

 

I nederkanten på skärmens insida hittades en 50-år gammal lagning av det mindre seriösa slaget. -Vad vi än tycker om det idag så var detta en 14år gammal bil 1970 som man troligen bara lappade ihop i väntan på att skaffa en nyare "modern" bil istället. -Plastic Padding var ett "mirakelmedel" för den händiga bilägaren och många är vi som har hört historierna om rostlagning med hönsnät och tidningspapper med plastic padding.

 

 

Av infästningen fanns bara fragment kvar. På samma sätt såg det ut på den högra framskärmen. -När jag lagade den så klippte jag till en ytterligare plåt med rätt form och hålen utmarkerade så här handlade det nu om att rikta in och markera positionen för den nya plåten innan den rostiga skars bort.

 

 

Med den nya plåten för skärminfästning fastpunktad, började jag malla upp plåtarna för rosthålen på ovansidan av skärmen som därefter kapades rena från gamla rostrester.

 

 

Här är nu den nya övre plåten fastpunktad. Kontrollmätning och lite riktning följde innan ytterligare svetsning.

 

 

Hur vet man då, hur mycket man ska kapa bort in på rosten?!  -När man slipar ren den gamla plåten så skall man på den plåtrena ytan titta efter "rostprickar". Ju fler och djupare dom är inom ett område, desto större risk är det att plåten i det området är urtunnat av rost. -Det kommer vara ett elände att försöka svetsa där utan att bränna hål och all rost som lämnas kvar, kommer obönhörligen att fortsätta rosta. Så hellre än att chansa, är det bättre att kapa ett par centimeter till och vara säker.

 

 

Med den nya plåten för infästningen på plats så veks den inre kanten i omgångar ned med hjälp av en skiftnyckel. På så sätt skapades en förstyvning av plåten.

 

 

En obefintlig infästning har blivit en ny hel. Fortfarande finns det lite kosmetiskt finlir att göra men det blir först när övriga hålen är lagade.

 

 

Det här hålet var det som spacklet hade dolt. Det tycks vara spackel längs hela nederkansten... det blir spännande att slipa bort och se vad mer som döljs därunder.

 

Fortsättning följer...

 

 

 

 

 
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook