Blogginlägg Artiklar Kåserier
Lackering av gamla fälgar - Kompisen kom över med 4st gamla 15 tums PENTA 100+ som i sin ungdom hade tjänstgjort på en Volvo 240 men som hade blivit väldigt slitna och repiga. -Tanken var nu att dessa skulle hamna på sonens Volvo 940 istället och önskan från sonen var att de skulle vara helt vita. När fälgarna kom till mig så var dom blästrade och slipade och eftersom de skulle "budget-renoveras" så var det vanlig lack som gällde istället för pulverlack.  Nu hade jag grå 2K epoxy-lack på hyllan så de blästrade fälgarna fick sig ett skyddande lager av det först för att få en jämn yta att kunna lacka det vita på. Om fälgarna bara hade varit slipade hade jag istället använt en vanlig 1K primer. Men nu hade jag epoxylacken över sedan tidigare projekt så det fick bli så...  Därefter när epoxyfärgen hade härdat ordentligt så lackades fälgarna med en helt vanlig vit 1K sprejfärg. Här skriker alla "förståsigpåare" att så ska man inte göra... men det går alldeles utmärkt. I det här fallet användes Biltemas fälgfärg som fick torka ordentligt mellan lagren och slutligen ett dygn innan det var dags för klarlacken. Min erfarenhet av problem med 1K lacker är att de är lite mer problematiskt med lösningsmedlet vid torkning. Med 1K färg är det i princip alltid bäst med tunna lager i flera omgångar, som får torka ordentligt. Och när du har fått en jämn färg på det som du lackar... lägg inte på mer färg. Det blir inte en slitstarkare yta, tvärtom. Ju tjockare färglager du har, desto mer känslig är den för skador.  Att använda 1K färg är alltså inget problem att använda på utsatta ställen om man gör rätt, men den är ändå inte lika slitstark som 2K färg och fälgar är utsatta för hårt slitage så för att skapa en mer slitstark yta så lackerades slutligen fälgarna med 2K klarlack. Det är verkligen värt att kostnaden, för en burk kostar (ca. 250kr) beroende på var du handlar den. Med 2K klarlacken på, så spelar det ingen roll att du lackade fälgarna med den billigare 1K färgen. Men tro nu inte att våra budget-renoverade fälgar håller samma kvalité som om dom hade lackerats med endast proffsig 2K lack... eller ännu hellre, hade pulverlackerats. -Dom här fälgarna kommer dock att tåla mycket skit på vägarna och till ett mycket överkomligt pris.  För att bryta av allt det vita, så skaffades fälgtejp på Biltema och lades på fälgbanans yttre kant. Denna tejp kunde ha satts dit innan klarlacken för att förhindra att den släpper i framtiden vilken naturligtvis är en risk. Men i det här fallet så var det osäkert om kompisens son ville ha linjen efter att han hade monterat hjulen på bilen. Så jag monterade tejpen ovanpå klarlacken så att han kan ta bort tejpen om han senare vill.  Personligen så gillar jag linjen. Hjulen står redo för leverans... En dålig bild kom en dag senare på telefon med hjulen monterade på bilen. Centrumkåporna som också var slitna skulle killen slipa och lacka själv innnan dom skulle återmonteras.
Lackering av gamla fälgar

Kompisen kom över med 4st gamla 15 tums PENTA 100+ som i sin ungdom hade tjänstgjort på en Volvo 240 men som hade blivit väldigt slitna och repiga.
-Tanken var nu att dessa skulle hamna på sonens Volvo 940 istället och önskan från sonen var att de skulle vara helt vita.
När fälgarna kom till mig så var dom blästrade och slipade och eftersom de skulle "budget-renoveras" så var det vanlig lack som gällde istället för pulverlack.

 

 

Nu hade jag grå 2K epoxy-lack på hyllan så de blästrade fälgarna fick sig ett skyddande lager av det först för att få en jämn yta att kunna lacka det vita på. Om fälgarna bara hade varit slipade hade jag istället använt en vanlig 1K primer. Men nu hade jag epoxylacken över sedan tidigare projekt så det fick bli så...

 

 

Därefter när epoxyfärgen hade härdat ordentligt så lackades fälgarna med en helt vanlig vit 1K sprejfärg. Här skriker alla "förståsigpåare" att så ska man inte göra... men det går alldeles utmärkt. I det här fallet användes Biltemas fälgfärg som fick torka ordentligt mellan lagren och slutligen ett dygn innan det var dags för klarlacken.

Min erfarenhet av problem med 1K lacker är att de är lite mer problematiskt med lösningsmedlet vid torkning. Med 1K färg är det i princip alltid bäst med tunna lager i flera omgångar, som får torka ordentligt. Och när du har fått en jämn färg på det som du lackar... lägg inte på mer färg. Det blir inte en slitstarkare yta, tvärtom. Ju tjockare färglager du har, desto mer känslig är den för skador.

 

 

Att använda 1K färg är alltså inget problem att använda på utsatta ställen om man gör rätt, men den är ändå inte lika slitstark som 2K färg och fälgar är utsatta för hårt slitage så för att skapa en mer slitstark yta så lackerades slutligen fälgarna med 2K klarlack. Det är verkligen värt att kostnaden, för en burk kostar (ca. 250kr) beroende på var du handlar den.

Med 2K klarlacken på, så spelar det ingen roll att du lackade fälgarna med den billigare 1K färgen. Men tro nu inte att våra budget-renoverade fälgar håller samma kvalité som om dom hade lackerats med endast proffsig 2K lack... eller ännu hellre, hade pulverlackerats. -Dom här fälgarna kommer dock att tåla mycket skit på vägarna och till ett mycket överkomligt pris.

 

 

För att bryta av allt det vita, så skaffades fälgtejp på Biltema och lades på fälgbanans yttre kant. Denna tejp kunde ha satts dit innan klarlacken för att förhindra att den släpper i framtiden vilken naturligtvis är en risk. Men i det här fallet så var det osäkert om kompisens son ville ha linjen efter att han hade monterat hjulen på bilen. Så jag monterade tejpen ovanpå klarlacken så att han kan ta bort tejpen om han senare vill.

 

 

Personligen så gillar jag linjen. Hjulen står redo för leverans...

 


En dålig bild kom en dag senare på telefon med hjulen monterade på bilen. Centrumkåporna som också var slitna skulle killen slipa och lacka själv innnan dom skulle återmonteras.

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook