Äntligen besiktad!!
Så blev det äntligen dags att registreringsbesikta PV:n efter allt hårt slit.
Den 27 augusti var jag och bilen på plats på OPUS Bilprovning i Librobäck i Uppsala....
Allt gick väldigt smidigt och besiktningsteknikern var mycket trevlig.
Visst var det lite nervöst att stå bredvid och titta på, trots att jag visste att det inte borde vara några konstigheter.
Det blev ett leende från såvöl teknikern som registreringsbesiktade och den tekniker som därefter gjorde kontrollbesiktningen när dom såg den målade svenska flaggan på bensintanken.
"Enbart för er skull och detta tillfälle" upplyste jag dom om eftersom knappt någon annan än jag kommer att se den i framtiden.
Det enda strulet som dök upp var att teknikern fick vänta på att få ett nytt registreringsnummer tilldelat bilen från transportstyrelsen. vi fick vänta över en timme. Så jag missade därför tiden för kontrollbesiktningen.
Men personalen ställde upp och fixade till en extratid för PV:n så att det löste sig. Grymt serviceinriktade.
Med beröm godkänd sånär som på för högt halvljus på båda sidor.
Personalen erbjöd sig direkt att justera halvljuset åt mig men jag avböjde då jag visste att justerskruvarna var dåliga och kärvade. Och eftersom jag var helt övertygad om att jag skulle få ojämn bromsverkan på de visserligen nya bromsbanden, men endast grundjusterade trumbromsarna.
Döm om min och teknikerns stora förvåning över de otroligt jämna värden som teknikern fick efter bromstestet. Men då var det lite sent att be honom köra in i hallen igen och prova att justera halvljuset tyckte jag.
Men med bilen godkänd och inne i bilregistret igen, efter 50 år. Så kändes en ljusjustering och ombesiktning för endast detta, inte som en stor grej att ta.
Och ett par veckor senare så passade jag på att få en framvagnsinställning gjord hos en kompis med bilverkstad och halvljuset justerat.
Därefter åkte jag direkt till bilprovningen och fick bilen helt godkänd och besiktningsbefriad...