Projekt PV444K - Rostlagning #13
Så tog jag äntligen tag i reparationen av reservhjulsbaljan. Egentligen ansåg jag inte att den var värd att lagas men då nya inte finns att få tag på i sverige så blev det till att ändå göra det bästa av det som nu ändå fanns. - På bilden har jag grovt markerat ut var jag kommer att kapa och skarva i den nya plåten
Det positiva som med all rostlagning på PV:n är den grova plåt som den är tillverkad i som trots all ytrost är tjock nog för att kunna fästa den nya plåten i
Jag kommer att låta bli att slipa bort någon ytrost utöver där den nya plåten skall svetsas efter bortkapning av rosthålens kanter. Detta för att bibehålla så mycket "stadga" som det är möjligt under arbetet. Att blästra hade varit ett alternativ men återigen så vet du inte hur mycket nya hål och var dessa kommer att uppstå så innan den nya plåten har kommit på plats avstår jag sådant.
Dags att börja tillverka mallar och här har jag placerat en sprejflaska som ska få markera toppen eller det som kommer att bli botten på baljan.
En kartongbit har tejpats på plats för att bli mall till den nya plåten
Jag markerar grovt ut var jag skall klippa kartongen genom att hålla pennan mot sidoplåten och dra ett streck
Sådär... nu är det bara att klippa ut mallen och överföra till den nya plåten.
Innan vi fäster den nya plåten så renkapar vi de rostiga kanterna
De nya plåtarna skruvas på plats med självborrande skruvar för att fixeras medan övriga nya plåtbitar tas fram. På bilden har jag börjat malla av det undre sidostycket mot den första plåten.
Mallen till det ena sidostycket färdig att klippas ut och överföras till plåt
En sista koll att mallen funkar innan den klipps ut i plåt
Därefter gjordes en mall till den andra sidan.
Sådär... då börjar det bli dags att slipa rent för att kunna svetsa den nya plåtarna mot baljan.
Sidostyckena är fastpunktade och jag har börjat forma sidostyckenas övre del för att runda dom att följa baljans form. Detta genom att med en tång i flera små steg bocka kanterna innåt mot hålet.
Här syns bättre hur jag grovt har format till kanten på plåtarna
Jag grovriktar sidostyckena för att få till den välvning och form som jag önskar på baljan
Därefter svetsas plåtstyckena ihop. Överstycket knackas till allteftersom jag punktar respektive sida. Detta gör att jag kan kontrollera att det blir rätt bredd på den nya "botten"
När allt var ihopsvetsat så rostskyddade jag den nya plåten med kall-zink på sprejburk. Nu håller baljan ihop så nu kan jag slipa den ren från resten av rosten. Eller sandblästrat den . Men jag bytte ju bla. bort mitt blästerskåp för att få PV:n så jag körde med roterande stålborste istället.
Därefter kunde den slutgiltiga lagningen ta vid. Erkänn att du också blev förvånad över hur mycket plåt som faktiskt fanns kvar under alla ytrost.
Därefter blev det till att helsvetsa in och utsidan och slipa alla fogar samt rikta och laga plåtkansterna som fäster baljan mot karossen.
Provning mot karossen under slutfasen för att kontrollera och justera formerna. På bilden syns också hur infästningen i karossen (mellan balja och kaross) måste nytillverkas
Därefter lades det ett tunt lager metallspackel över svetsarna för att försäkra att de är täta mot framtida fukt.
Några dagar senare efter att även infästningarna på karossen mot baljan hade fått ny plåt så svetsades den reparerade baljan fast igen och rostskyddades.
Vid en närmare granskning kan man se att den är lagad. -Framförallt innifrån, men utifrån ser baljan helt okej ut. Och det har inte tillförts mer spackel än vad som syntes på bilden innan.
Nu är det bara en balk kvar att svetsa så går det att skruva ihop bilen igen. Jag har dock lite vånda över om jag skall byta höger tröskel också som det var tänkt från början.
Tröskeln är nämligen hel. Visserligen ikörd med ett veck utifrån men som sagt var hel... -Det lutar nog ändå åt att jag kommer att byta den...
Fortsättning följer...