Projekt PV444K - Rostlagning #2
Det högra rambenet var anfrätt av rost och behövdes lagas. Det vänstra rambenet var däremot friskt.
PV:n visar hela tiden sina egenheter... där man förväntar sig att få laga är den oftast helt, frisk medan andra ställen är helt uppätna.
Ärligt talat, så går det nästan inte att förvänta sig något annat på en bil som har stått i 50år så det är bara att ta fram verktygen och sätta igång. -Till det här delen... rostlagning så införskaffade jag mig en elektrisk plåtsax.
Att klippa plåt med vanlig plåtsax är okej men arbetskrävande och att använda vinkelslip och tunn kapskiva tycker jag inte heller är det mest praktiska så nu ville jag pröva något nytt. -Och jag tycker att den fungerade grymt bra! Jag kan rekommendera den om du har mycket plåt att klippa vid rostlagning... även om den kostar omkring tusenlappen. Jag köpte min på Jula Varuhus
Det första uppgiften blev att kapa bort den rostskadade plåten på rambenet. Därefter användes en lufthammare med "mejsel" för att "slå bort" punktsvetsarna mot bottenplåten på rambenet. Som bilden visar är även förstärkningsbalken nere till vänster i bilden sönderrostad och måste även det lagas i ett senare moment.
-Med rambenets inre plåt tillgängligt borstade jag rent med stålborste efter bästa förmåga innan jag penslade på rikligt med "roststopp".
Nu var det dags att göra en mall för att klippa till ny plåt och stänga till hålet. Då jag vid tillfället hade slut på maskeringstejp fick det duga med silvertejp. Inte med lika bra resultat skulle det visa sig då silvertejpen gärna drar ihop sig något när man lägger flera lager på varandra.
Tekniken med att använda tejp för att göra mallar är följande. -Täck hålet med tejpen och se till att det tejpen är spänd. Överlappa tejpen i flera lager om du behöver för att forma runt hörn etc.
-Pressa sedan med fingret eller något annat längs kanterna mot öppningen för att få fram konturerna av hålet på tejpen. -Oftast räcker det för att få tydliga linjer att klippa mallen efter men på silvertejpen blev jag tvungen att använda en vattenfast tuschpenna och måla in linjerna.
När mallen ritas av så ökade jag måtten något. Det är alltid lättare att slipa ned övermått än att fylla ut för stora gap i efterhand.
Nu till ett tips som kan hjälpa dig när du skall svetsa något och behöver hålla det på plats. Jag köpte dessa magneter som skall vara till att hänga upp verktyg på verktygstavlor av plåt. 10 kraftiga magneter för under hundringen är en perfekt investering tyckte jag.
Efter mycket funderande fram och tillbaka valde jag att inte "trimma" ned överkanten på den nya plåten för att svetsa "kant i kant" för det skulle kräva onödigt mycket tid men arbetet skulle vara totalt osynligt för alla utom för den som någon gång i framtiden av någon anledning plockar bort innerskärmarna. -Det här är mitt beslut... andra skulle ha gjort annorlunda.
Första punktsvetsarna på plats och nu är det bara att börja svetsa korta stycken mellan dessa i omgångar. -Jag brukar svetsa en sammanhängande sträng på ungefär 3cm och flytta framåt 6cm och svetsa 3cm igen. På så sätt sprider jag värmen och hindrar plåten från att slå sig. -Det hänger på plåttjockleken hur mycket man kan svetsa i stöten och hur långt uppehåll däremellan. -Erfarenheterna avgör... och det får man bara av övning.
Här är allt svetsat och slipat. Det ser så lätt ut när det är klart men det är många timmars jobb innan det har kommit så här långt. Här skulle jag ha kunnat lagt tenn elller spackel för att göra lagningen nästan helt osynligt men jag är som sagt var inte ute efter det...
Ett stycke färdiglagat ramben... Först målat med "kall-zink" på sprayburk och sedan färg. Båda rambenen kommer också att få en omgång tectyl (rostkyddsmassa) på utsidorna mot hjulhusen som ett extra skydd.. även om bilen inte kommer att köras vintertid.
Det var första delen av bilen att rostlaga. Nu väntar golv och trösklar innan bakskärmarna skall av och hjulhusen bak samt skuffen står på tur. Svetsen lär få slita hårt ett antal månader framåt.