Blogginlägg Artiklar Kåserier
Tillverkning av ett centralstöd till mopeden - Första förbättringen på den gamla mopeden blev att fixa ett stöd så att den kan stå för sig själv. Detta för att övriga framtida modifieringar alternativt ändringar skall bli lättare.-Valet föll på att använda ett centralstöd och efter att ha hittat ett begagnat utan fäste på en auktions-sajt för rimliga pengar blev det nu till att tillverka ett eget fäste. Så här såg stödet ut som jag hade köpt. Första måttningen gjordes på enklaste vis för att kunna göra sig en bild av hur fästet skall se ut... Inga CAD-ritningar här... bara ögonmått och klurigheter. Distansen under bakhjulet för att jag hade planen att kunna ha motor och växel i med mopeden stående på stödet. Denna idé blev senare något reviderad. Dessa delar skall bli grunden till mitt centralstöd. Ett vinkeljärn, ett järnrör, en bult (den på bilden byttes senare till en grövre) Grunden till fästet är klart och skall nu provmonteras innan förstärkningar tillkommer. Provmonteringen föll så väl ut att  jag kunde gå vidare med att använda ett befintligt hål i stödbenet att montera en M8-bult med justermöjlighet för att kunna bestämma hur mycket stödet skall få luta när mopeden står på det. Mycket simpel lösning. Observera att min Vicky inte väger speciellt mycket så jag har valt att prova den här enkla lösningen tills jag ser om en kraftigare lösning senare behövs. Med en fungerade lösning behövde nu fästet förstärkas för att hålla för vridningar. Detta löstes med två tunna bandjärn som svetsades på vinkeljärnets sidor.För att inte få metall mot metall klippte jag till en bit korkpackning. Livslängden på denna får framtiden utvisa men jag hittade inte på min rulle med gummiduk vid just detta tillfället...  Och efter monteringen på mopeden blev det så här. Inte så tokigt. Dock så når bakhjulet nästan marken ståendes på stödet. Men jag valde att göra så här för jag tyckte att stödet känns lite för smalt för att balansera enbart på stödet och framhjulet ute i terräng. Kanske tänker jag fel... men då är det bara att tillverka och lägga till en distans mellan ramen och stödets infästning. -Vid eventuell motor körning med växel i utanför garaget så behöver jag ju bara en kloss under stödet för att få upp bakhjulet i luften. Sista delen blev att montera en fjäder som håller upp stödet under färd. Naturligtvis hade jag slut i lagret på passande klammer så tills vidare får buntband hålla fjädern. Hela byggnationen tog ett par timmar och det var riktigt kul att se att allt fungerade ihop. -Utan att ha haft någon färdig lösning att utgå ifrån. Bara en vision om vad som kunde fungera. Nästa del blir att byta växelväljarens vajer som har gått av. Sen skall det bli premiärtur...
Tillverkning av ett centralstöd till mopeden

Första förbättringen på den gamla mopeden blev att fixa ett stöd så att den kan stå för sig själv. Detta för att övriga framtida modifieringar alternativt ändringar skall bli lättare.

-Valet föll på att använda ett centralstöd och efter att ha hittat ett begagnat utan fäste på en auktions-sajt för rimliga pengar blev det nu till att tillverka ett eget fäste.

 

Så här såg stödet ut som jag hade köpt.

 

Första måttningen gjordes på enklaste vis för att kunna göra sig en bild av hur fästet skall se ut... Inga CAD-ritningar här... bara ögonmått och klurigheter. Distansen under bakhjulet för att jag hade planen att kunna ha motor och växel i med mopeden stående på stödet. Denna idé blev senare något reviderad.

 

Dessa delar skall bli grunden till mitt centralstöd. Ett vinkeljärn, ett järnrör, en bult (den på bilden byttes senare till en grövre)

 

Grunden till fästet är klart och skall nu provmonteras innan förstärkningar tillkommer.

 

Provmonteringen föll så väl ut att  jag kunde gå vidare med att använda ett befintligt hål i stödbenet att montera en M8-bult med justermöjlighet för att kunna bestämma hur mycket stödet skall få luta när mopeden står på det.

Mycket simpel lösning. Observera att min Vicky inte väger speciellt mycket så jag har valt att prova den här enkla lösningen tills jag ser om en kraftigare lösning senare behövs.

 

Med en fungerade lösning behövde nu fästet förstärkas för att hålla för vridningar. Detta löstes med två tunna bandjärn som svetsades på vinkeljärnets sidor.

För att inte få metall mot metall klippte jag till en bit korkpackning. Livslängden på denna får framtiden utvisa men jag hittade inte på min rulle med gummiduk vid just detta tillfället... 

 

Och efter monteringen på mopeden blev det så här. Inte så tokigt. Dock så når bakhjulet nästan marken ståendes på stödet. Men jag valde att göra så här för jag tyckte att stödet känns lite för smalt för att balansera enbart på stödet och framhjulet ute i terräng. Kanske tänker jag fel... men då är det bara att tillverka och lägga till en distans mellan ramen och stödets infästning. -Vid eventuell motor körning med växel i utanför garaget så behöver jag ju bara en kloss under stödet för att få upp bakhjulet i luften.

 

Sista delen blev att montera en fjäder som håller upp stödet under färd. Naturligtvis hade jag slut i lagret på passande klammer så tills vidare får buntband hålla fjädern.
Hela byggnationen tog ett par timmar och det var riktigt kul att se att allt fungerade ihop. -Utan att ha haft någon färdig lösning att utgå ifrån. Bara en vision om vad som kunde fungera.

Nästa del blir att byta växelväljarens vajer som har gått av. Sen skall det bli premiärtur...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook