Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorn - Det var med hoppfullhet som motorn plockades ur skuffen men när jag försökte dra runt den satt den helt fast.Vad som satt fast i vad gick inte att gissa men ventilkåpa och ventilbryggan var bortmonterade liksom ventilstängerna samt tändstiften. Toppen var dock monterad. Jag tog loss toppen och cylindrarna såg bra ut, smått skitiga men utan rost vilket gladde mig. Sedan var det dags att vända på blocket och kolla botten. Tråget satt fast med endast 4 bultar vilket gjorde mig misstänksam.  Med tråget borta kunde jag konstatera att någon hade tvättat rent invändigt för här fanns knappt några synliga rester av gammal torkad olja någonstans. Dock kunde jag nu konstatera att det som satt fast var lyftarna som hade kärvat fast och höll fast kamaxelns nockar.Jag demonterade kamaxeldrevet och fick därefter med lite pill ut kamaxeln ur motorn och kunde nu rotera vevaxeln, dock med märkligt lite motstånd i cylindrarna. Detta förklarades när jag demonterade kolvarna. Första kolven saknade samtliga kolvringar plus oljeringen. Märkligt tyckte jag men även resterande kolvar saknade dessa och det gick upp för mig att någon hade någon gång påbörjat en renovering av motorn men ledsnat och helt sonika satt tillbaka kolvarna utan ringarna i motorn och lagt motorpaketet i skuffen. Dock utan att vara så smart att han konserverade motorn genom att smörja in den med olja först. Synd för det var antagligen inte mycket fel på motorn när den monterades ur då bilen bara har gått omkring 7000-mil, men kanske tyckte ägaren att den hade börjat dra onödigt mycket olja. Kamaxeln och påbörjad polering av vänstra sidan i bild med den högra sidan obearbetad - den blev lika blank efter polering otroligt nogBåde vevaxel och kamaxel hade fått frätskador. Kamaxeln hade några mindre frätskador på några mindre känsliga områden och kommer därför att provas att användas som den här.Det frustrerande med kamaxeln är att nockarna ser knappt inkörda ut men utan skyddande oljehinna och många år så blir det som det blir... Vevaxeln däremot måste slipas för med den belastning som den utsätts för under gång så kommer man inte undan med enbart polering av frätskadorna... hur ytliga dom än kan tyckas vara.  Alla lösa motordelar, både efter demontering och det som låg i bilen travades upp på arbetsbänken för att få någon sorts översikt av vad som fanns att arbeta med. Därefter placerades det tomma blocket i ett motorstativ och alla delar på utsidan monterades på för att se om något saknades bland delarna. -Det är första gången som jag skruvar en så gammal volvo-motor och det var kul att jämföra det som jag trodde var en B4B men som visade sig vara en B16 med min B20 motor som står i ett eget motorstativ intill. Nu skall alla delarna åter demonteras för att slipas, blästras och målas i väntan på att så småningom monteras tillbaka till en fungerande motor.
Projekt PV444K - Motorn

Det var med hoppfullhet som motorn plockades ur skuffen men när jag försökte dra runt den satt den helt fast.

Vad som satt fast i vad gick inte att gissa men ventilkåpa och ventilbryggan var bortmonterade liksom ventilstängerna samt tändstiften. Toppen var dock monterad.

 

Jag tog loss toppen och cylindrarna såg bra ut, smått skitiga men utan rost vilket gladde mig. Sedan var det dags att vända på blocket och kolla botten. Tråget satt fast med endast 4 bultar vilket gjorde mig misstänksam.

 

 

Med tråget borta kunde jag konstatera att någon hade tvättat rent invändigt för här fanns knappt några synliga rester av gammal torkad olja någonstans. Dock kunde jag nu konstatera att det som satt fast var lyftarna som hade kärvat fast och höll fast kamaxelns nockar.

Jag demonterade kamaxeldrevet och fick därefter med lite pill ut kamaxeln ur motorn och kunde nu rotera vevaxeln, dock med märkligt lite motstånd i cylindrarna.

 

Detta förklarades när jag demonterade kolvarna. Första kolven saknade samtliga kolvringar plus oljeringen. Märkligt tyckte jag men även resterande kolvar saknade dessa och det gick upp för mig att någon hade någon gång påbörjat en renovering av motorn men ledsnat och helt sonika satt tillbaka kolvarna utan ringarna i motorn och lagt motorpaketet i skuffen. Dock utan att vara så smart att han konserverade motorn genom att smörja in den med olja först.

 

Synd för det var antagligen inte mycket fel på motorn när den monterades ur då bilen bara har gått omkring 7000-mil, men kanske tyckte ägaren att den hade börjat dra onödigt mycket olja.

 

Kamaxeln och påbörjad polering av vänstra sidan i bild med den högra sidan obearbetad - den blev lika blank efter polering otroligt nog


Både vevaxel och kamaxel hade fått frätskador. Kamaxeln hade några mindre frätskador på några mindre känsliga områden och kommer därför att provas att användas som den här.

Det frustrerande med kamaxeln är att nockarna ser knappt inkörda ut men utan skyddande oljehinna och många år så blir det som det blir...

 

Vevaxeln däremot måste slipas för med den belastning som den utsätts för under gång så kommer man inte undan med enbart polering av frätskadorna... hur ytliga dom än kan tyckas vara.

 

 

Alla lösa motordelar, både efter demontering och det som låg i bilen travades upp på arbetsbänken för att få någon sorts översikt av vad som fanns att arbeta med.

 

Därefter placerades det tomma blocket i ett motorstativ och alla delar på utsidan monterades på för att se om något saknades bland delarna. -Det är första gången som jag skruvar en så gammal volvo-motor och det var kul att jämföra det som jag trodde var en B4B men som visade sig vara en B16 med min B20 motor som står i ett eget motorstativ intill.

 

Nu skall alla delarna åter demonteras för att slipas, blästras och målas i väntan på att så småningom monteras tillbaka till en fungerande motor.



Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook