Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #4 -  Motorrenoveringen fortsätter stötvis framåt. Och som hela tiden under projektet så dyker diverse bakslag upp längs vägen. Det är frustrerande när så mycket av delarna är i bättre skick än väntat och man gläds och skruvar på med kraft och lust för att plötsligt stå inför oförutsedda problem som måste lösas. Det är trots allt en del av utmaningen med veteranbilar och utmaningar är till för att övervinnas.Ett glädjande besked är i alla fall att ursprungskontrollen har fått godkänt av transportstyrelsen så nu arbetar vi i alla fall mot en kommande nyregistrering av den gamla PV:n  Kolvarna har fått nya ringar och monterades utan problem efter att cylinderloppen hade honats ur ordentligt. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att göra någon säker mätning av loppens möjliga ojämnheter, men om motorn skulle visa på problem i framtiden så får det då bli en framtida "seriös" motorrenovering. -Nu arbetar vi som sagt för att åter få bilen registrerad och besiktad och för att nå dit behövs det många nya delar och de kostar pengar så vi väljer våra utgifter med omsorg i det här skedet. Det som måste bytas, byts och allt "lull-lull" får komma i framtiden efter besiktningen.  Amazonen fick tillfälligt agera bord för att sortera upp packningarna inför monteringen av dessa. Ett par sprängskisser för att ha koll på ordningen av placering av brickor etc. samt uttdrag ur verkstadshandboken för att hålla reda på åtdragningsmomenten av vev, stakar etc. Först såg det ut som att toppen skulle behöva få ventilsätena bearbetade (se bilden) men efter rengöring såg jag inga skador i sätena och det kommer antagligen att räcka med slip-pasta när de nya beställda ventilena skall "slipas" in i sätena Min förhoppning gällande ventilerna var att de förhoppningsvis skulle se bra ut. Alla ventilerna i toppen hade varit stängda genom åren, då både ventillyftarna och stängerna hade varit bortmonterade på motorn. -Men så bra såg det nu inte ut. Först trodde jag att det var rost som satt omkring och i sätena för ventilerna och att det skulle bli till att lämna in toppen till motorfirma för bearbetning. Men när jag med en mindre mejsel petade så släppte större bitar av det som visade sig vara någon sorts avlagringar och sätena såg "normala" ut under och kommer antagligen att klara sig med inslipning med slip-pasta. Något som däremot inte såg bra ut var 3:ans insugsventil som hade små frätskador i anliggningsytan som möter ventilsätet medan sätet i toppen under "skiten" faktiskt såg helt friskt ut. -Alla övriga ventiler såg däremot oförskämt bra ut efter slipning och polering... Efter att ha funderat en kort stund på att dumsnåla och bara köpa en ny insugsventil blev det trots allt en hel sats istället från VP-Autoparts. -Styckepriset kontra deras pris för en hel sats med alla ventiler nya kommer ge mig en bättre topp med bättre tätning efter inslipning med pasta och till ett överkomligt pris.  Nästa bakslag blev startmotorn. Vid provkörning med batteri och startkablar slog den till men orkade liksom inte. -Vid isärtagning av startmotorn förvånades jag över att något alls hade funkat... Här hade det varit fukt i "huset" och det såg verkligen bedrövligt ut...  Om det inte varit för att den trots allt hade gett livstecken hade jag aldrig trott att det hade funnits hopp för denna startmotorn...   Jag hade redan börjat inrikta mig på att behöva leta efter en annan startmotor och svor väl både en och annan ramsa men beslöt mig för att trots allt försöka mig på en isärtagning och se hur illa det var. -Och tror ni inte att alla delarna gick att demontera och tämligen smärtfritt!! -En spännfjäder till ett kol gick visserligen av men allt kom loss och delarna kunde därefter göras rena, smörjas upp och återmonteras. Kolen var knappt normalslitna och med lite trixande böjde jag till det trasiga spännfjädern och fick tryck på kolet i hållaren. (tillfällig lösning) Sedan allt hade monterats ihop igen provades åter startmotorn mot batteriet och nu var det ett helt annat liv i den... Tyvärr har jag inga bilder på innanmätet eller delarna efter rengöringen men det var en "magisk" förändring. När jag nu ändå beställde nya ventiler till toppen så passade jag på att beställa ny fjäder till startmotorn. Jag upptäckte även att det fanns gott om reservdelar till startmotorn vilket är positivt om den trots allt skulle visa sig behöva mer omsorg längre fram... Fortsättning följer.... 
Projekt PV444K - Motorrenovering #4

 

Motorrenoveringen fortsätter stötvis framåt. Och som hela tiden under projektet så dyker diverse bakslag upp längs vägen. 

Det är frustrerande när så mycket av delarna är i bättre skick än väntat och man gläds och skruvar på med kraft och lust för att plötsligt stå inför oförutsedda problem som måste lösas.

 

Det är trots allt en del av utmaningen med veteranbilar och utmaningar är till för att övervinnas.

Ett glädjande besked är i alla fall att ursprungskontrollen har fått godkänt av transportstyrelsen så nu arbetar vi i alla fall mot en kommande nyregistrering av den gamla PV:n

 

 

Kolvarna har fått nya ringar och monterades utan problem efter att cylinderloppen hade honats ur ordentligt. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att göra någon säker mätning av loppens möjliga ojämnheter, men om motorn skulle visa på problem i framtiden så får det då bli en framtida "seriös" motorrenovering.

 

-Nu arbetar vi som sagt för att åter få bilen registrerad och besiktad och för att nå dit behövs det många nya delar och de kostar pengar så vi väljer våra utgifter med omsorg i det här skedet. Det som måste bytas, byts och allt "lull-lull" får komma i framtiden efter besiktningen.

 

 

Amazonen fick tillfälligt agera bord för att sortera upp packningarna inför monteringen av dessa. Ett par sprängskisser för att ha koll på ordningen av placering av brickor etc. samt uttdrag ur verkstadshandboken för att hålla reda på åtdragningsmomenten av vev, stakar etc.

 

Först såg det ut som att toppen skulle behöva få ventilsätena bearbetade (se bilden) men efter rengöring såg jag inga skador i sätena

och det kommer antagligen att räcka med slip-pasta när de nya beställda ventilena skall "slipas" in i sätena

 

Min förhoppning gällande ventilerna var att de förhoppningsvis skulle se bra ut. Alla ventilerna i toppen hade varit stängda genom åren, då både ventillyftarna och stängerna hade varit bortmonterade på motorn.

 

-Men så bra såg det nu inte ut. Först trodde jag att det var rost som satt omkring och i sätena för ventilerna och att det skulle bli till att lämna in toppen till motorfirma för bearbetning. Men när jag med en mindre mejsel petade så släppte större bitar av det som visade sig vara någon sorts avlagringar och sätena såg "normala" ut under och kommer antagligen att klara sig med inslipning med slip-pasta.

 

Något som däremot inte såg bra ut var 3:ans insugsventil som hade små frätskador i anliggningsytan som möter ventilsätet medan sätet i toppen under "skiten" faktiskt såg helt friskt ut. -Alla övriga ventiler såg däremot oförskämt bra ut efter slipning och polering...

Efter att ha funderat en kort stund på att dumsnåla och bara köpa en ny insugsventil blev det trots allt en hel sats istället från VP-Autoparts. -Styckepriset kontra deras pris för en hel sats med alla ventiler nya kommer ge mig en bättre topp med bättre tätning efter inslipning med pasta och till ett överkomligt pris.

 

 

Nästa bakslag blev startmotorn. Vid provkörning med batteri och startkablar slog den till men orkade liksom inte. -Vid isärtagning av startmotorn förvånades jag över att något alls hade funkat... Här hade det varit fukt i "huset" och det såg verkligen bedrövligt ut...

 

 

Om det inte varit för att den trots allt hade gett livstecken hade jag aldrig trott att det hade funnits hopp för denna startmotorn... 

 

 

Jag hade redan börjat inrikta mig på att behöva leta efter en annan startmotor och svor väl både en och annan ramsa men beslöt mig för att trots allt försöka mig på en isärtagning och se hur illa det var. -Och tror ni inte att alla delarna gick att demontera och tämligen smärtfritt!! -En spännfjäder till ett kol gick visserligen av men allt kom loss och delarna kunde därefter göras rena, smörjas upp och återmonteras.

Kolen var knappt normalslitna och med lite trixande böjde jag till det trasiga spännfjädern och fick tryck på kolet i hållaren. (tillfällig lösning) Sedan allt hade monterats ihop igen provades åter startmotorn mot batteriet och nu var det ett helt annat liv i den...

 

Tyvärr har jag inga bilder på innanmätet eller delarna efter rengöringen men det var en "magisk" förändring.

 

När jag nu ändå beställde nya ventiler till toppen så passade jag på att beställa ny fjäder till startmotorn. Jag upptäckte även att det fanns gott om reservdelar till startmotorn vilket är positivt om den trots allt skulle visa sig behöva mer omsorg längre fram...

 

Fortsättning följer....

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook