Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #3 - Så var det dags att börja med rostlagningen i golvet. -Den kritiska rosten på PV:n är lokaliserad till vänster främre golvhalva, vänster tröskel mellan fram och bakskärm, golvet under baksätet båda sidor samt reservhjulsbaljan i skuffen. -Dessutom är höger tröskel "bulig" och dåligt lagad med spackel tidigare så den kommer också att bytas.  Först var det nödvändigt att skära bort all gammal rostig plåt i golvet. Förstärkningsbalken under golvet frilades. Här är arbetet i full gång. Även plåten runt pedalerna är också dålig här och var så den kommer också att bytas, men först måste golvet få tillbaka "styrkan" så jag byter det "sektionsvis". På så sätt kommer aldrig karossen att bli så svag att någon del deformeras innan nya plåten är på plats. (Det är därför som förstärkningsbalken i mitten på bilden fortfarande sitter ihop med bakre golvplåten) Den nya ekonomiplåten klipptes sedan till för att täcka hålet som nu gapade tomt.  -Eftersom jag hade frilagt golvets gamla kanter där original plåtarnas infästningar möts, valde jag att borra hål för att kunna punktsvetsa den nya plåten mot dessa. Plåtens "undersida" som är uppåt i bilden fick sig en omgång kallzink på spray. När den väl är monterad kommer den så småningom att både målas och få skyddande rostskyddsmassa. Och som vanligt så finns det dom som skulle ha mätt ut jämnt avstånd mellan hålen för att det skulle ha sett "snyggare ut" men det har ingen betydelse för funktionen. Det enda som har betydelse är att punktsvetsarna inte är för få eller med för långt avstånd mellan varandra. PS. för att veta var förstärkningsbalkens kanter var så lade jag plåten över hålet som det skulle sitta och markerade sedan balkens placering mot plåten underifrån med en tuschpenna.  Jag tänker inte visa hur jag svetsade punkterna för den som kan svetsa vet hur det går till. För den som inte vet hur man punktsvetsar så svetsar man genom hålet i plåten som man skall fästa ned i plåten under och låter svetsen fylla upp tills hålet är fyllt. Är man ovan rekommenderar jag att man "övar" på att fästa ihop några andra plåtbitar innan med tekniken (allt är enkelt när man kan det - övning ger färdighet).  Av den gamla tröskeln på vänstra sidan var hälften redan borta så det fanns inte alltför mycket att skära bort  innan den nya tröskeln (ekonomiplåten) skulle passas in.  -Högen av gammal rostig plåt ökar under bilen...  Inte heller här tänker jag visa hur jag svetsade fast plåten för det är bara övning som ger erfarenhet. Bakkanten på tröskelns nederdel är medvetet osvetsad då den skall skarvas vidare med ytterligare en ekonomiplåt som kommer att gå in under bakskärmen. Viktigt att påpeka är att den nya tröskeln sprejades med rostskyddsprimer på insidan innan den svetsades fast och sedan på utsidan. Det var allt för denna gång... Vi ses snart igen med fortsättningen...
Projekt PV444K - Rostlagning #3

Så var det dags att börja med rostlagningen i golvet. -Den kritiska rosten på PV:n är lokaliserad till vänster främre golvhalva, vänster tröskel mellan fram och bakskärm, golvet under baksätet båda sidor samt reservhjulsbaljan i skuffen.
-Dessutom är höger tröskel "bulig" och dåligt lagad med spackel tidigare så den kommer också att bytas.

 

 

Först var det nödvändigt att skära bort all gammal rostig plåt i golvet. Förstärkningsbalken under golvet frilades. Här är arbetet i full gång. Även plåten runt pedalerna är också dålig här och var så den kommer också att bytas, men först måste golvet få tillbaka "styrkan" så jag byter det "sektionsvis".

På så sätt kommer aldrig karossen att bli så svag att någon del deformeras innan nya plåten är på plats.
(Det är därför som förstärkningsbalken i mitten på bilden fortfarande sitter ihop med bakre golvplåten)

 

Den nya ekonomiplåten klipptes sedan till för att täcka hålet som nu gapade tomt.  -Eftersom jag hade frilagt golvets gamla kanter där original plåtarnas infästningar möts, valde jag att borra hål för att kunna punktsvetsa den nya plåten mot dessa.

 

Plåtens "undersida" som är uppåt i bilden fick sig en omgång kallzink på spray. När den väl är monterad kommer den så småningom att både målas och få skyddande rostskyddsmassa.

 

Och som vanligt så finns det dom som skulle ha mätt ut jämnt avstånd mellan hålen för att det skulle ha sett "snyggare ut" men det har ingen betydelse för funktionen. Det enda som har betydelse är att punktsvetsarna inte är för få eller med för långt avstånd mellan varandra.

 

PS. för att veta var förstärkningsbalkens kanter var så lade jag plåten över hålet som det skulle sitta och markerade sedan balkens placering mot plåten underifrån med en tuschpenna.

 

 

Jag tänker inte visa hur jag svetsade punkterna för den som kan svetsa vet hur det går till. För den som inte vet hur man punktsvetsar så svetsar man genom hålet i plåten som man skall fästa ned i plåten under och låter svetsen fylla upp tills hålet är fyllt. Är man ovan rekommenderar jag att man "övar" på att fästa ihop några andra plåtbitar innan med tekniken (allt är enkelt när man kan det - övning ger färdighet).

 

 

Av den gamla tröskeln på vänstra sidan var hälften redan borta så det fanns inte alltför mycket att skära bort  innan den nya tröskeln (ekonomiplåten) skulle passas in.  -Högen av gammal rostig plåt ökar under bilen...

 

 

Inte heller här tänker jag visa hur jag svetsade fast plåten för det är bara övning som ger erfarenhet. Bakkanten på tröskelns nederdel är medvetet osvetsad då den skall skarvas vidare med ytterligare en ekonomiplåt som kommer att gå in under bakskärmen.

 

Viktigt att påpeka är att den nya tröskeln sprejades med rostskyddsprimer på insidan innan den svetsades fast och sedan på utsidan.

 

Det var allt för denna gång... Vi ses snart igen med fortsättningen...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook