Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Renovering Torkarmotor - I väntan på att sista lagren epoxy-plast skall få härda ordentligt i renoveringen av rattens sprickor tog jag tag i att börja koppla ihop elen i PV:n. Även om elsystemet i stort är helt original och inte påbyggt med diverse påskarvade konstigheter, så fanns det en del att göra eftersom den tidigare ägaren hade knipsat av kablar vid säkringshållaren och på andra ställen som nu måste kopplas samman igen.  Efter att ha fått igång blinkersen igen så gav jag mig segervisst på vindrutetorkaren. -Trots att PV:n är av 1956 års modell så har den elektrisk torkarmotor istället för vakum-torkare. -Troligen eftermonterat på Volvo-verkstad då installationen såg mycket proffsigt utförd ut. Problemet var nu bara att motorn inte längre gick runt. Jag monterade ur torkaren ur bilen och kollade allmänt om jag med lite smörjspray kanske kunde få igång den men den var och förblev stum. Efter demontering av motorns "växellåda" konstaterade jag att smörjfettet runt och omkring dreven var nästan helt hårt.  Jag grävde ur det gamla fettet med en skruvmejsel och både konsistensen och utseendet fick mig att tänka på att "så här måste öronvaxet hos en väldigt gammal elefant se ut!"  Jag tvättade därefter rent varenda del av torkarmotorn och dess hus. Varenda rörlig del hade av det gamla fettet kärvat fast så det var nu enda sättet ansåg jag...  Nytt smörjfett fylldes upp i huset innan dreven återmonterades. Den gamla papp-packningen ersattes av packningslim innan locken återmonterades.  Här är motorn färdig att återmonteras med torkar-mekanismen. Nu gick motorn runt när jag drog runt den för hand. Jag hade ännu inte provat den mot batteriet.  Eftersom konsolen för torkarmekanismen hade en del ytrost, slipades den och fick ett par lager färg först innan motorn återmonterades. -Testkörningen med batteriet gick perfekt och allt fungerade precis som det skulle. 
Projekt PV444K - Renovering Torkarmotor

I väntan på att sista lagren epoxy-plast skall få härda ordentligt i renoveringen av rattens sprickor tog jag tag i att börja koppla ihop elen i PV:n.

 

Även om elsystemet i stort är helt original och inte påbyggt med diverse påskarvade konstigheter, så fanns det en del att göra eftersom den tidigare ägaren hade knipsat av kablar vid säkringshållaren och på andra ställen som nu måste kopplas samman igen.

 

 

Efter att ha fått igång blinkersen igen så gav jag mig segervisst på vindrutetorkaren. -Trots att PV:n är av 1956 års modell så har den elektrisk torkarmotor istället för vakum-torkare. -Troligen eftermonterat på Volvo-verkstad då installationen såg mycket proffsigt utförd ut.

 

Problemet var nu bara att motorn inte längre gick runt. Jag monterade ur torkaren ur bilen och kollade allmänt om jag med lite smörjspray kanske kunde få igång den men den var och förblev stum.

 

Efter demontering av motorns "växellåda" konstaterade jag att smörjfettet runt och omkring dreven var nästan helt hårt.

 

 

Jag grävde ur det gamla fettet med en skruvmejsel och både konsistensen och utseendet fick mig att tänka på att "så här måste öronvaxet hos en väldigt gammal elefant se ut!"

 

 

Jag tvättade därefter rent varenda del av torkarmotorn och dess hus. Varenda rörlig del hade av det gamla fettet kärvat fast så det var nu enda sättet ansåg jag...

 

 

Nytt smörjfett fylldes upp i huset innan dreven återmonterades. Den gamla papp-packningen ersattes av packningslim innan locken återmonterades.

 

 

Här är motorn färdig att återmonteras med torkar-mekanismen. Nu gick motorn runt när jag drog runt den för hand. Jag hade ännu inte provat den mot batteriet.

 

 

Eftersom konsolen för torkarmekanismen hade en del ytrost, slipades den och fick ett par lager färg först innan motorn återmonterades.
-Testkörningen med batteriet gick perfekt och allt fungerade precis som det skulle.

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook