Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #12 -  För att kunna täcka det sista hålet i golvet mot hjulhuset på karossens vänster sida användes åter maskeringstejpen för att skapa en mall. -Varför använder jag så ofta denna metoden istället för kartong kan behöva en förklaring. -Kartong är perfekt att skapa mallar av när ytan som skall ersättas inte har en massa välvda ytor i olika riktningar.  När ytor har svårare former, är tejpen bättre. Dock kan man inte bara stäcka ut tejpen på den nya plåten när den skall klippas för då kommer deformeras de ytorna och den nya plåten blir för kort. -När man sträcker ut tejpen på den nya plåten, så måste alla större deformationer i tejpen "öppnas" med ett snitt eller klipp i tejpen så att man kan sträcka ut tejpen jämnt över ytan och få den extra yta som krävs för att inte plåten vid fastsättning blir för liten när den slutformas.  Är man lite klurig och har mycket rutin så kan man naturligtsvis rita till den extra ytan där tejpmallen är krumm. Så fort man arbetar med plåt som skall formas i många riktningar kommer man inte ifrån att man måste ha goda marginaler vid tillklippning och sedan i flera steg forma till biten till bästa passform innan montering.  Prickarna på tejpmallen markerar där jag kommer borra hål för att kunna punktsvetsa plåten mot den förstärkningsbalk som finns under golvet.  Efter att ha format och punktat fast den nya plåten så knackas den slutliga formen till allteftersom plåten svetsas på plats bit för bit  Efter lite grov avslipning av uppstickande svetsfogar så rostskyddades den nya plåten med kall-galv på sprejburk. (undersidan sprejades innan jag började monteringen) -Varför gillar jag kallgalv? Det ger ett skydd snabbt mot rost innan man kan efterbehandla reparationerna och det går lätt att fortsätta svetsa och reparera mot den ytan om reparationen består av flera delmoment.  Nu har repartionen av golvet kommit så långt att jag bestämde mig för att svetsa i "Stolsresaren" eller balken som håller stolshållaren. -Det verkar vara ett vanligt problem på PV att dessa balkar rostar. Jag valde dock att rädda min befintliga genom att skära bort rosten längst ned på vänstersidan (höger, passagerarsidan var rostfri) och svetsa på ny plåt. -Valet att inte byta ut den var mer av nostalgiska skäl än av praktiska. Den lilla slitna metall-etiketten ovanpå balken kommer att få sitta kvar men den kommer att skyddas på något vis. -Den har nämligen bilens tidiga ägares namn stansad på den... Kalla mig sentimental men bilar har sin egen själ.  Förmodligen är det bästa sättet att bevara skylten att rengöra den försiktigt med topps och täcka över den med ett plastglas i lämplig storlek som skruvas fast på varsin sida om skylten. Vi får se hur jag löser detta...  Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Rostlagning #12

 

För att kunna täcka det sista hålet i golvet mot hjulhuset på karossens vänster sida användes åter maskeringstejpen för att skapa en mall. 

-Varför använder jag så ofta denna metoden istället för kartong kan behöva en förklaring. -Kartong är perfekt att skapa mallar av när ytan som skall ersättas inte har en massa välvda ytor i olika riktningar. 

 

När ytor har svårare former, är tejpen bättre. Dock kan man inte bara stäcka ut tejpen på den nya plåten när den skall klippas för då kommer deformeras de ytorna och den nya plåten blir för kort. -När man sträcker ut tejpen på den nya plåten, så måste alla större deformationer i tejpen "öppnas" med ett snitt eller klipp i tejpen så att man kan sträcka ut tejpen jämnt över ytan och få den extra yta som krävs för att inte plåten vid fastsättning blir för liten när den slutformas. 

 

Är man lite klurig och har mycket rutin så kan man naturligtsvis rita till den extra ytan där tejpmallen är krumm. Så fort man arbetar med plåt som skall formas i många riktningar kommer man inte ifrån att man måste ha goda marginaler vid tillklippning och sedan i flera steg forma till biten till bästa passform innan montering.

 

 

Prickarna på tejpmallen markerar där jag kommer borra hål för att kunna punktsvetsa plåten mot den förstärkningsbalk som finns under golvet.

 

 

Efter att ha format och punktat fast den nya plåten så knackas den slutliga formen till allteftersom plåten svetsas på plats bit för bit

 

 

Efter lite grov avslipning av uppstickande svetsfogar så rostskyddades den nya plåten med kall-galv på sprejburk. (undersidan sprejades innan jag började monteringen) 

-Varför gillar jag kallgalv? Det ger ett skydd snabbt mot rost innan man kan efterbehandla reparationerna och det går lätt att fortsätta svetsa och reparera mot den ytan om reparationen består av flera delmoment.

 

 

Nu har repartionen av golvet kommit så långt att jag bestämde mig för att svetsa i "Stolsresaren" eller balken som håller stolshållaren. -Det verkar vara ett vanligt problem på PV att dessa balkar rostar. Jag valde dock att rädda min befintliga genom att skära bort rosten längst ned på vänstersidan (höger, passagerarsidan var rostfri) och svetsa på ny plåt. 

-Valet att inte byta ut den var mer av nostalgiska skäl än av praktiska. Den lilla slitna metall-etiketten ovanpå balken kommer att få sitta kvar men den kommer att skyddas på något vis. -Den har nämligen bilens tidiga ägares namn stansad på den... Kalla mig sentimental men bilar har sin egen själ.

 

 

Förmodligen är det bästa sättet att bevara skylten att rengöra den försiktigt med topps och täcka över den med ett plastglas i lämplig storlek som skruvas fast på varsin sida om skylten. Vi får se hur jag löser detta... 

 

Fortsättning följer...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook