![]()
Projekt PV444K - Motorrenovering #5
Så har äntligen toppen kommit på plats igen. Med helt nya ventiler!!
När toppen nu var färdig att monteras så kom inspirationen av sig själv och kopplingen monterades efter rengöring fast på svänghjulet. Detta så att motorn därefter kunde vridas upp i rätt läge. Det är trots allt en hel del extra vikt när toppen har monterats, man vrider därefter inte gärna runt den i onödan på motorstativet.
Topplocks-packningen i koppar fick ett tunt lager motorolja utstruket, även blocket och toppens ytor som möter packningen. Detta var något som jag hade ett svagt minne om att jag någon gång hade hört skulle göras och även grannen som har mer erfarenhet påtalade detta vid ett besök i somras i garaget.
Som den "moderna" människa jag nu är så googlade jag ändå för säkerhets skull och fick bekräftat även där att olja skulle användas.
När toppen var monterad och "korsdragen" med rätt moment så passade jag även på att byta ut frostpluggarna. De som satt där verkade bra men eftersom jag själv alltid påpekar att frostpluggarna är billiga och lättare att byta när motorn är ur bilen så var det bara att följa sina egna råd.
Ett plus till med nya frostpluggar är också att det ser så snyggt ut mot motorns röda färg när dom har kommit på plats
Jag hann även att börja göra rent ventilstängerna och montera några av dom innan det var dags att ta kväller...
-Fortsättning följer... |
Adress: Högsta 208, 75593 Uppsala