Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #5 - Så har äntligen toppen kommit på plats igen. Med helt nya ventiler!! Det blev en koll med motorverkstaden innan ventilerna slipades in med slip-pasta och sedan kunde monteras. När toppen nu var färdig att monteras så kom inspirationen av sig själv och kopplingen monterades efter rengöring fast på svänghjulet. Detta så att motorn därefter kunde vridas upp i rätt läge. Det är trots allt en hel del extra vikt när toppen har monterats, man vrider därefter inte gärna runt den i onödan på motorstativet.  Topplocks-packningen i koppar fick ett tunt lager motorolja utstruket, även blocket och toppens ytor som möter packningen. Detta var något som jag hade ett svagt minne om att jag någon gång hade hört skulle göras och även grannen som har mer erfarenhet påtalade detta vid ett besök i somras i garaget. Som den "moderna" människa jag nu är så googlade jag ändå för säkerhets skull och fick bekräftat även där att olja skulle användas. -Som jag förstod det så handlar det om att så att säga "gifta samman" kopparpackningen med block och topp när motorn blir varm. När toppen var monterad och "korsdragen" med rätt moment så passade jag även på att byta ut frostpluggarna. De som satt där verkade bra men eftersom jag själv alltid påpekar att frostpluggarna är billiga och lättare att byta när motorn är ur bilen så var det bara att följa sina egna råd. Det var endast en som såg anfrätt ut på insidan men jag har sett frostpluggar som har sett lika bra ut som mina på utsidan men som har varit slut på insidan och börjat läcka omgående när motorn väl har börjat användas. Ett plus till med nya frostpluggar är också att det ser så snyggt ut mot motorns röda färg när dom har kommit på plats  Jag hann även att börja göra rent ventilstängerna och montera några av dom innan det var dags att ta kväller... -Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Motorrenovering #5

Så har äntligen toppen kommit på plats igen. Med helt nya ventiler!!
Det blev en koll med motorverkstaden innan ventilerna slipades in med slip-pasta och sedan kunde monteras.

 

När toppen nu var färdig att monteras så kom inspirationen av sig själv och kopplingen monterades efter rengöring fast på svänghjulet. Detta så att motorn därefter kunde vridas upp i rätt läge. Det är trots allt en hel del extra vikt när toppen har monterats, man vrider därefter inte gärna runt den i onödan på motorstativet.

 

 

Topplocks-packningen i koppar fick ett tunt lager motorolja utstruket, även blocket och toppens ytor som möter packningen. Detta var något som jag hade ett svagt minne om att jag någon gång hade hört skulle göras och även grannen som har mer erfarenhet påtalade detta vid ett besök i somras i garaget.

 

Som den "moderna" människa jag nu är så googlade jag ändå för säkerhets skull och fick bekräftat även där att olja skulle användas.
-Som jag förstod det så handlar det om att så att säga "gifta samman" kopparpackningen med block och topp när motorn blir varm.

 

När toppen var monterad och "korsdragen" med rätt moment så passade jag även på att byta ut frostpluggarna. De som satt där verkade bra men eftersom jag själv alltid påpekar att frostpluggarna är billiga och lättare att byta när motorn är ur bilen så var det bara att följa sina egna råd.

Det var endast en som såg anfrätt ut på insidan men jag har sett frostpluggar som har sett lika bra ut som mina på utsidan men som har varit slut på insidan och börjat läcka omgående när motorn väl har börjat användas.

 

Ett plus till med nya frostpluggar är också att det ser så snyggt ut mot motorns röda färg när dom har kommit på plats Laughing

 

Jag hann även att börja göra rent ventilstängerna och montera några av dom innan det var dags att ta kväller...

 


-Fortsättning följer...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook