Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Renovering av bakaxeln #1 -  Mitt i svetsandet av höger hjulhus i bak på PV:n så bestämde jag att det var dags att ta en paus och plocka ner bakaxeln för att fixa till den och samtidigt få lite mer utrymme vid den fortsatta rostlagningen. Med tanke på hur länge hela bilen har stått så är alla bussningarna på bakaxeln slut och för att dessa skall kunna bytas måste axeln lossas från bilen så då är det inte mer än rätt att passa på att snygga till den på samma gång. Med axeln på bockar var det bara att börja skrapa skit och få bort all gamma "gucka" och smuts som det bara gick innan borrmaskinen med roterande stålborste därefter användes för att frilägga ytorna.  En timme senare såg axeln ut så här och nu kunde jag också se vilken Spicer-axel PV:n har (23). Jag hade redan vid demonteringen från bilen kunnat konstatera att det inte fanns några spår av läckage ut i trummorna. Däremot kom det om än så lite, en del olja ut ur pinjongtätningen när den delen av axeln tillfälligt hängde ner.  Efter rengöring så flyttades bakaxeln in i garaget igen och fick grå rostskyddsfärg penslad över sig. Efter en kontroll av slitage av lagren till drivaxlarna tog jag beslutet om att inte byta ut dessa eftersom dom varken glappade eller såg slitna ut i banorna eller lagerrullarna. Dom kommer dock att tvättas helt rena från gammalt fett och få nytt fett vid återmonteringen. Däremot beställdes både en ny pinjongtätning som tätningarna till drivaxlarna. Dessutom kommer jag när färgen har torkat att öppna bakstycket och tvätta ur "diffen" och axeln ordentligt och kolla slitaget av dreven innan det blir ihopmontering med nya packningar. Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Renovering av bakaxeln #1

 

Mitt i svetsandet av höger hjulhus i bak på PV:n så bestämde jag att det var dags att ta en paus och plocka ner bakaxeln för att fixa till den och samtidigt få lite mer utrymme vid den fortsatta rostlagningen.

Med tanke på hur länge hela bilen har stått så är alla bussningarna på bakaxeln slut och för att dessa skall kunna bytas måste axeln lossas från bilen så då är det inte mer än rätt att passa på att snygga till den på samma gång.

 

Med axeln på bockar var det bara att börja skrapa skit och få bort all gamma "gucka" och smuts som det bara gick innan borrmaskinen med roterande stålborste därefter användes för att frilägga ytorna.

 

 

En timme senare såg axeln ut så här och nu kunde jag också se vilken Spicer-axel PV:n har (23). Jag hade redan vid demonteringen från bilen kunnat konstatera att det inte fanns några spår av läckage ut i trummorna. Däremot kom det om än så lite, en del olja ut ur pinjongtätningen när den delen av axeln tillfälligt hängde ner.

 

 

Efter rengöring så flyttades bakaxeln in i garaget igen och fick grå rostskyddsfärg penslad över sig. Efter en kontroll av slitage av lagren till drivaxlarna tog jag beslutet om att inte byta ut dessa eftersom dom varken glappade eller såg slitna ut i banorna eller lagerrullarna. Dom kommer dock att tvättas helt rena från gammalt fett och få nytt fett vid återmonteringen.

 

Däremot beställdes både en ny pinjongtätning som tätningarna till drivaxlarna. Dessutom kommer jag när färgen har torkat att öppna bakstycket och tvätta ur "diffen" och axeln ordentligt och kolla slitaget av dreven innan det blir ihopmontering med nya packningar.

 

Fortsättning följer...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook