Blogginlägg Artiklar Kåserier

Tupolev Tu-144 - Sovjets misslyckade motsvarighet till Cocorde

Tupolev Tu-144 var världens första överljudsflygplan för passagerartrafik.

Flygplanet tillverkades av Tupolev i Sovjetunionen för att konkurrera med Concorde, och var väldigt likt sin konkurrent i designen. En avvikelse är canardvingen nära nosen (en på var sida), vilket Concorde inte har.

 

Planet flög första gången år 1968 och slog därmed Concordes premiärflygning med två månader. Likheten med Concorde gjorde att planet fick öknamnet "Konkordski".

 

Tupolev Tu-144 hade en hög bränsleförbrukning vilket bidrog till att planet togs ur bruk år 1978 efter att endast 16 plan tillverkats. Ytterligare ett plan var under uppbyggnad, men slutfördes aldrig. Plantypen gjorde 100 kommersiella flygturer mellan Moskva och Alma Ata, och var utrustat med bromsskärm för att kunna dra ner farten vid landning på blöt landningsbana.

 

Flygplanet flögs enbart av Aeroflot i kommersiell trafik och var inblandat i två dödsolyckor med totalt 16 dödsoffer, en under flygmässan i Paris och den andra under flyg med inrikespost i Sovjetunionen.

 

Tupolev Tu-144 är i princip ett verk av Sovjets spioneri på franska Aérospatiale, som tillverkade Concorde tillsammans med British Aircraft Corporation. År 1965 greps Sergei Pavlov, Aeroflots representant i Paris, för att han kommit över uppgifter om bland annat bromssystemet och landningsställen på Concorde och 1977 greps den sovjetiska agenten Sergei Fabiew, misstänkt för att ha kommit över hela Concordes prototyp under mitten av 60-talet.

 

Detta var dock tidiga prototyper som inte var tillräckligt detaljrika för att Sovjet skulle kunna tillverka ett eget plan. Detta skulle dock förklara varför Tu-144 är så lik Concorde. Enligt en teorikände BAC och Aérospatiale till de sovjetiska spionagen och gjorde falska ritningar med avsiktliga konstruktionsfel. Detta kan förklara varför Tu-144 aldrig blev lika tillförlitlig som Concorde.

#cocorde#sovjet#historia#teknik
Tupolev Tu-144 - Sovjets misslyckade motsvarighet till Cocorde - Tupolev Tu-144 var världens första överljudsflygplan för passagerartrafik.Flygplanet tillverkades av Tupolev i Sovjetunionen för att konkurrera med Concorde, och var väldigt likt sin konkurrent i designen. En avvikelse är canardvingen nära nosen (en på var sida), vilket Concorde inte har. Planet flög första gången år 1968 och slog därmed Concordes premiärflygning med två månader. Likheten med Concorde gjorde att planet fick öknamnet "Konkordski". Tupolev Tu-144 hade en hög bränsleförbrukning vilket bidrog till att planet togs ur bruk år 1978 efter att endast 16 plan tillverkats. Ytterligare ett plan var under uppbyggnad, men slutfördes aldrig. Plantypen gjorde 100 kommersiella flygturer mellan Moskva och Alma Ata, och var utrustat med bromsskärm för att kunna dra ner farten vid landning på blöt landningsbana. Flygplanet flögs enbart av Aeroflot i kommersiell trafik och var inblandat i två dödsolyckor med totalt 16 dödsoffer, en under flygmässan i Paris och den andra under flyg med inrikespost i Sovjetunionen. Tupolev Tu-144 är i princip ett verk av Sovjets spioneri på franska Aérospatiale, som tillverkade Concorde tillsammans med British Aircraft Corporation. År 1965 greps Sergei Pavlov, Aeroflots representant i Paris, för att han kommit över uppgifter om bland annat bromssystemet och landningsställen på Concorde och 1977 greps den sovjetiska agenten Sergei Fabiew, misstänkt för att ha kommit över hela Concordes prototyp under mitten av 60-talet. Detta var dock tidiga prototyper som inte var tillräckligt detaljrika för att Sovjet skulle kunna tillverka ett eget plan. Detta skulle dock förklara varför Tu-144 är så lik Concorde. Enligt en teorikände BAC och Aérospatiale till de sovjetiska spionagen och gjorde falska ritningar med avsiktliga konstruktionsfel. Detta kan förklara varför Tu-144 aldrig blev lika tillförlitlig som Concorde.

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook