Blogginlägg Artiklar Kåserier
Rostlagning på en gammal Buick #1 -  Så var det dags för lite rostlagning igen. Den här gången på kompisens Buick från 1956 som skall lackas om. Vid slipning så upptäcktes naturligtvis rost som måste tas om hand. Med en del erfarenhet av detta så tillfrågades jag om att hjälpa honom med det. Här är följer lite bilder på en del av jobbet.  Förutom rosthål i höger tröskel fanns det ett rejält hål i bakre hörnet på vänster framskärm samt balken bakom mot torpeden. på vinkelslipen på golvet ligger det plåtstycke som ska svetsas mot skärmen så fort balken är lagad.  Efter att balken mot torpeden hade lagats så var det dags att börja punkta fast det nytillverkade plåtstycket mot framskärmen. Som synes i bilden så har jag sparat en bit av den gamla tröskelns främre gavel för att ha något att rikta in plåten mot. De flesta skulle ha plockat bort framskärmen och lagat den fristående, men hur ska man då veta var den ska linjera mot befintliga linjer...  Här ville heller inte ägaren demontera bilen mer än nödvändigt och det funkade för mig.  Nya plåten är fastsvetsad. Lite riktning av plåten och slipning till så är hörnet färdigt för finspackel och färg. Här syns även tydligt varför jag behöll främre gaveln på tröskeln för att kunna styra linjerna mot. Gaveln på tröskeln är dock för dålig att behålla och kommer senare att bytas med resten av tröskeln.  Nedre hörnet på vänster bakdörr och skärmkanten behövde också lagas.  Skärmkanten är lagad nu till dörren. Det som inte visas är hur mycket av arbetet som handlar om inpassning av den nya plåten som skall svetsas på plats. Mer än halva arbetet handlar just om att forma och anpassa dessa små eller större nya plåtstycken innan svetsningen tar vid.  Det kan se enkelt ut när den nya plåten är på plats men det är inte bara att kapa, klippa och svetsa... Man lär sig hela tiden vad som fungerar och det som var svårt blir alltmer självklara moment.  Innan den nya tröskeln kunde svetsas på plats var den inre tröskeln tvungen att bytas ut samt dess förstärkningar lagas.   Den nya tröskelns "skinn" hade knäckts till av en kompis pappa med en stor plåtbock. På bilden har den justerats för att passa dörrgångarna. Det ligger lösa plåtstycken i den som är till för att punktsvetsas i botten på tröskeln efter justering av gapet och bilda en läpp mot inre tröskelplåten. Själva "skinnet" är i ett stycke.   Första tröskeln har svetsats på plats... Att en kompis pappa fick knäcka till tröskeln var för att vi inte hittade någon "ekonomiplåt" i sverige och att försöka få hem två trösklar från amerika med den kostnad som det skulle medföra. Plus risken för att de skulle vara skadade vid hemkomsten kändes inte lockande. Att tröskelns plåt dessutom har en väldigt svag krumm gjorde det också lätt att välja att tillverka plåtenstyckena själv.  Det var allt för denna gången men fortsättning följer...  
Rostlagning på en gammal Buick #1

 

Så var det dags för lite rostlagning igen. Den här gången på kompisens Buick från 1956 som skall lackas om. Vid slipning så upptäcktes naturligtvis rost som måste tas om hand. Med en del erfarenhet av detta så tillfrågades jag om att hjälpa honom med det. Här är följer lite bilder på en del av jobbet.

 

 

Förutom rosthål i höger tröskel fanns det ett rejält hål i bakre hörnet på vänster framskärm samt balken bakom mot torpeden. på vinkelslipen på golvet ligger det plåtstycke som ska svetsas mot skärmen så fort balken är lagad.

 

 

Efter att balken mot torpeden hade lagats så var det dags att börja punkta fast det nytillverkade plåtstycket mot framskärmen. Som synes i bilden så har jag sparat en bit av den gamla tröskelns främre gavel för att ha något att rikta in plåten mot. De flesta skulle ha plockat bort framskärmen och lagat den fristående, men hur ska man då veta var den ska linjera mot befintliga linjer...  Här ville heller inte ägaren demontera bilen mer än nödvändigt och det funkade för mig.

 

 

Nya plåten är fastsvetsad. Lite riktning av plåten och slipning till så är hörnet färdigt för finspackel och färg. Här syns även tydligt varför jag behöll främre gaveln på tröskeln för att kunna styra linjerna mot. Gaveln på tröskeln är dock för dålig att behålla och kommer senare att bytas med resten av tröskeln.

 

 

Nedre hörnet på vänster bakdörr och skärmkanten behövde också lagas.

 

 

Skärmkanten är lagad nu till dörren. Det som inte visas är hur mycket av arbetet som handlar om inpassning av den nya plåten som skall svetsas på plats. Mer än halva arbetet handlar just om att forma och anpassa dessa små eller större nya plåtstycken innan svetsningen tar vid.

 

 

Det kan se enkelt ut när den nya plåten är på plats men det är inte bara att kapa, klippa och svetsa... Man lär sig hela tiden vad som fungerar och det som var svårt blir alltmer självklara moment.

 

 

Innan den nya tröskeln kunde svetsas på plats var den inre tröskeln tvungen att bytas ut samt dess förstärkningar lagas. 

 

 

Den nya tröskelns "skinn" hade knäckts till av en kompis pappa med en stor plåtbock. På bilden har den justerats för att passa dörrgångarna. Det ligger lösa plåtstycken i den som är till för att punktsvetsas i botten på tröskeln efter justering av gapet och bilda en läpp mot inre tröskelplåten. Själva "skinnet" är i ett stycke. 

 

 

Första tröskeln har svetsats på plats... Att en kompis pappa fick knäcka till tröskeln var för att vi inte hittade någon "ekonomiplåt" i sverige och att försöka få hem två trösklar från amerika med den kostnad som det skulle medföra. Plus risken för att de skulle vara skadade vid hemkomsten kändes inte lockande. Att tröskelns plåt dessutom har en väldigt svag krumm gjorde det också lätt att välja att tillverka plåtenstyckena själv. 

Det var allt för denna gången men fortsättning följer... 

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook